2011. augusztus 10., szerda

A könnyedség költészete

Márciusban rendezik meg a világ egyik legnagyobb szaniter, fűtés és klímatechnikai kiállítását Frankfurtban az ISH-t. Az idén ötven éves kiállításon számtalan újdonság fog bemutatkozni, köztük a Duravit és a Hansgrohe közös fejlesztése, a PuraVida. A szerelvényekből, szaniterekből és bútorokból álló hófehér kollekciót a cégekkel már húsz éve együtt dolgozó Phoenix Design tervezte.




Stílusbeli szempontból a tervezőcsapat arra helyezte a hangsúlyt a PuraVida esetében, hogy a tiszta geometriát finom lendületté alakítsa át. "Érzem, hogy a jövőben szükség lesz új formákra, új érzésekre. Minden gazdagabb, örömtelibb és élőbb lesz" - mondja Tom Schönherr, a Phoenix Design munkatársa.
Schönherr és csapata ezért a tervezés során az emocionális erőt állította előtérbe, és a fürdőszoba kialakításának lehetőségeit új, formailag szabadabb, nőiesebb oldallal szélesítette. A szabadabb, érzelemgazdag formákban azonban Schönner szerint minden esetben ott rejlik a veszély, hogy elsodródnak a rövid életű divat irányába. Az ilyen jellegű stílusvirágokat azonban kizárja a fürdőszobára nézve, mert ez a helyiség "extrém követelményeket támaszt a hosszú életűséggel" szemben. Ezért akart a Phoenix Design egy olyan formanyelvet megteremteni, ami megfelel az érzelmek iránt mutatkozó új igényeknek, de fegyelmezetten követi az időtlen tisztaság szabályait. A formatervezés folyamata ily módon a természetes, egyúttal a lágy és tiszta forma keresésévé vált.

E tulajdonságok harmonizálása az elemek egész különleges kapcsolatában csapódik le. Kerámia és szerelvények olyan szimbiózisát hozták létre, mintha „természetesen, akár egy fa, a földből fejlődtek volna ki“, meséli a formatervező, aki ezt a „kifejlődést“ színekkel is megmutatta: Ahol érintkezik a mosdóval, a szerelvény tiszta és fehér, mint a kerámia maga. A mosdó kívül lágyan és mértéktartón megalkotott formájával nagyvonalúságra és eleganciára törekszik. A mosdó belül lapos, lágy hullámmal befelé hajlik. A hullámmozgás a milliméteres tartományban megy végbe. Minden vonal kifejezetten lágyan szalad, és a sorozatnak költői könnyedséget kölcsönöz. A termékek majdnem lebegnek, és olyan benyomást tesznek, mintha anyagtalanná váltak volna.




A bútorok nyomatékosítják ezt a hatást: a mosdópultok, az alsó szekrények és a magas szekrények mindhárom dimenzióban lágyan le vannak kerekítve, színük fényes fehér. Az emocionális mozgás a felszínen játszódik le: a fényes fehér, az ébenfa vagy az alumínium mellett a mélyvörös vagy a nemes fekete között lehet még választani. A bútoroknak nincs lábuk, hanem szabadon „lebegnek” a falon. Süllyesztett fogantyúk emelik ki a sorozat súlytalan jellegét. Az így nyíló hézagok megtartják a színt, és így még egyszer felvillan a választott felület árnyalata. A süllyesztett fogantyúk funkcióját úgy alakították ki, hogy egy fogantyúval mind a felső, mindaz alsó elemet ki lehet nyitni.

A bútor belsejében jól átgondolt részletek könnyítik meg a mindennapokat: az alsó szekrényhez elegáns üvegpolcok választhatók, a magas szekrénybe kisméretű kihúzható elemet illesztettek be, a választékot egy praktikus gurulós szekrény egészíti ki. A tükör segíti a bútorok lebegő jellegét. A tükör hátfala nemcsak a sarkain van lekerekítve, hanem hátrafelé keskenyedik, úgyhogy bármely perspektívából nézve a keretből csupán 1 cm látszik. Hasonló módon a tükrös szekrény is háromdimenziós formát kapott. Az ajtók kétoldalú tükrei, valamint a tükörből készült hátsó fal nagyvonalú megjelenést biztosítanak a szekrénynek. A fényforrások és a csatlakozó aljzatok a felső oldalon egy alumínium lemez mögött rejtőznek. A külső oldalon a felülettel egy síkba süllyesztett, könnyen tisztítható lámpa gondoskodik az optimális kivilágításról.




A fény a kialakítás egyik különleges alkotóelemévé vált a beépíthető fürdőkád esetében. A fürdőkád pereme egy hézaghoz csatlakozik, amelyből fehér világító diódák finom ragyogása árad. A bútorokhoz illeszkedve a hézagból ragyoghat mélyvörös, nemes fekete, ébenfa vagy alumínium színű fény is. A szabadon álló fürdőkád esetében a hangsúly a megformáláson van. Ahogy a kerámia esetében, a titok itt is kifinomult vonalvezetésben rejlik, amely nem csupán kerek és alaktalan, hanem amelynek megalkotása során a formatervezők „minden milliméterért küzdöttek“. Schönherr: „Ennél a sorozatnál minden rendkívül finom, semmi sem túlzó, semmi sem hivalkodó.“ Ez a tapintat jeleníti meg a Phoenix Design szerint a luxus modern, időszerű formáját is. A Phoenix Design véleménye szerint „a modern luxus nem hivalkodó-klasszikus, hanem sokkal óvatosabb, gyakran elegendő egy lehelet is“. Más szavakkal: tizenkét kerámia modell, tizenhárom bútor, hat kád, valamennyi olyan finom, mintha a langyos nyári szellő simította volna őket egy fehér kendőre.


www.szaniterinfo.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése